Vinkkejä työn­ha­kuun

28.11.2022

Olemme koonneet alle vinkkejä media- ja tapahtuma-alojen työnhakuun. Lista on tehty yhdessä alan työnantajien kanssa.

1. Kysy ensin, mitä töitä on tarjolla

Ota selvää, mitä tuotantoja tai tapahtumia on tulossa ja mitä työtehtäviä on auki. Kannattaa lähestyä ensin esim. vastaavia tuottajia ja kysyä suoraan asiasta. He osaavat kertoa, mitä on tulossa ja milloin ja kenelle kannattaa osoittaa hakemus.

2. Avoimet hakemukset

Voit laittaa myös avoimia hakemuksia, niissä työnantajat haluaa kuulla, minkälaista työtä olet hakemassa (selvitä ensin, mitä yritys tekee) ja mihin suuntaan olet menossa pidemmällä aikavälillä. Motivaatio alalle ratkaisee.

3. Otsikoi selkeästi

Otsikoi hakemuksesi selkeästi (myös sähköpostin aihe-kenttään), niin että tulee ilmi, mitä työtä/tehtävää olet hakemassa.

4. Ole tiivis ja napakka

Ole hakemuksessasi tiivis ja napakka, mutta tuo esiin aiempi kokemus, motivaatio ja se, mitä kohti olet menossa ammatillisesti (esim. tuottajaksi tai kuvaajaksi). Jos sinulla on erikoisosaamista esimerkiksi joltain muulta alalta, tuo se esiin.

5. Ole realisti

Ole realistinen oman osaamisesi ja työtehtävän vaatimusten suhteen, eli älä hae liian vaativia tehtäviä. Kunnianhimoa ja eteenpäin pyrkimistä saa tietysti aina olla, mutta pidä etenemisloikat kohtuullisen kokoisina. Jos olet tästä epävarma, kysy suoraan työnantajalta.

6. Lähetä hakemus uudelleen

Hakemuksia kannattaa lähettää aika usein samoihinkin yrityksiin. Niissä tuotantoja ja tapahtumia tulee ja menee, ja myös esim. tuottajat ovat usein keikkatyöläisiä. Eli tuotantoyhtiöissä on iso vaihtuvuus, ja vanhat hakemukset saattavat kadota tai hautautua.

7. Anna lupa hake­muk­sen säilyttämiseen

Anna hakemuksessa lupa sen säilyttämiseen rekrytointitarkoitusta varten kahdeksi vuodeksi. Voit käyttää valmista tekstiä: ”Vastaanottaja saa säilyttää tämän hakemuksen ja tietoni rekrytointitarkoituksia varten kahden vuoden ajan. Tietojani ei saa luovuttaa kolmansille osapuolille.”

8. Etsi työpaik­ko­ja FB-ryhmistä

Tietoa avoimista työpaikoista kannattaa hakea mm. TV-friikuille töitä (linkki) ja Teknikoille töitä (linkki) -ryhmistä Facebookissa, niissä on yleensä parhaiten alan hommia tarjolla. Monet avoimista työtehtävistä täytetään nopealla aikataululla, eli nopeus on valttia.

9. Hae työnan­ta­jia netistä

Voit myös etsiä av-alan työnantajien yhteystietoja mm. Audiovisual Producers Finland – APFI ry:n jäsenluettelosta (linkki verkkosivulle). Tapahtuma-alan työnantajista ei löydy vastaavaa listaa, mutta Google on hyvä väline kiinnostavien yritysten löytämiseen.

10. Sovella tilanteen mukaan

Sovella vinkkejä tilanteen mukaan. Eri yrityksillä on erilaisia toimintatapoja, ja siksi on tärkeää ottaa selvää, mitä kukin yritys tekee ja miten se toimii. Tee siis ennakkotyötä ja pyri kaivamaan kaikkea mahdollista tietoa yrityksestä, josta aiot hakea työtä. Tee nettihakuja, kysele tutuilta, selvitä mitä tuotantoja tai tapahtumia yritys on tehnyt jne. Yrityksen koko vaikuttaa toimintatapoihin paljon, ja etenkin isommat firmat, joilla on jatkuvasti toimintaa ja myös vakituista henkilökuntaa, peräänkuuluttavat systemaattista otetta työnhakuun.

Kirjoittaja on Re:actin projektipäällikkö